Sidor

Följ min blogg här

onsdag 10 juli 2013

Blåbärsbullar

Då min fina vän Madde har tjatat på mig om 
att få receptet på blåbärsbullar så tänkte
jag nu lägga upp det här. 
Gillar du blåbär och gillar du bullar så
är detta en ljuvlig kombination.


För ca 20 st:

Degen: 
1 msk kardemumma, 3 dl mjölk, 50 g jäst,
1 ½ dl socker, 1 nypa salt, 150 g smör, 
1 ägg, 12 dl mjöl.

Fyllningen:
200 g smör, 1 dl socker, 1 msk kanel, 
2 ½ dl blåbär, 2 msk florsocker, 
2 msk majsstärkelse.

Övrigt:
1 ägg till pensling samt lite mandelspån
eller pärlsocker att strö över bullarna.

Värm upp kardemumma och mjölk till 37 grader.
Smula jästen och lös upp den med mjölken.
Blanda i socker, salt, smör och ägg.
Tillsätt mjölet, lite i taget och arbeta ihop
till en smidig deg.
Jäs degen ca 45 min under bakduk.

Nu är det dags för fyllningen.
Blanda ihop smör, socker och kanel i en bunke.
Blanda blåbär och majsstärkelse i en annan bunke.
Dela degen och kavla ut en halva i taget 
och bred på hälften av smörfyllningen och hälften
av bärblandningen och rulla ihop degen till en rulle.
Skiva upp rullen i 3 cm tjocka skivor och lägg i 
formar på en plåt. Gör likadant med den andra 
deghalvan.
Starta ungen, 200 grader.
Låt nu bullarna jäsa ca 45 min under bakduk.
Pensla och strö över mandel eller pärlsocker
och grädda sedan bullarna ca 10 min långt ner i ugnen.

NJUT. :)

2 kommentarer:

  1. Hej Tess!
    Såååå mumsiga de såg ut:)) Sådana får du gärna ta med dig nästa gång vi ses, fniss;))

    Må så gott
    Kramizar Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är farligt goda!! hihi, jag tar med mig en påse nästa gång vi gör sånna då. =)

      Radera